Pendampingan Optimalisasi Penggunaan Metode Sorogan dalam Desain pembelajaran Maharoh qiro'ah di Asrama Dar Al-‘Ulum Assunniyyah

  • Nor Holis bin Nafsah Universitas Al-Falah As-Sunniyah Kencong Jember Jawa Timur
  • Muchammad Khoirudin Musthofa Universitas Al-Falah As-Sunniyah Kencong Jember Jawa Timur
Keywords: Sorogan, Methode, Maharoh qiro'ah

Abstract

One of the keys to success in learning a foreign language, such as Arabic, is optimizing the use of appropriate and correct methods. This research will explain the process of mentoring and optimizing the use of the sorogan method in maharoh qiro'ah learning design at the Dar Al-'Ulum Assunniyyah Dormitory. and by applying this method, it is hoped that it can train students to improve their mastery of Arabic grammar, making it easier to read and understand the terms of Arabic grammar well. The research method used in this research is a qualitative method. This research concludes that the sorogan method provides maximum results in increasing interest in learning and the ability of Dar Al-'Ulum Assunniyyah Dormitory students in the aspect of maharah Qiro'ah

References

Afif, M. (2019). Penerapan Metode Sorogan dalam Meningkatkan Baca Kitab di Pondok Pesantren Tarbiyatun Nasyi’in: artikel. KABILAH: Journal of Social Community, 4(2), 34-43.

Akbar, A., & Ismail, H. (2018). Metode pembelajaran kitab kuning di pondok pesantren Daarun Nahdhah Thawalib Bangkinang. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 17(1), 21-32.

Anwar, C. (2020). Metode Sorogan Dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an di Pondok Pesantren. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 19(2), 164-181.

Hidayati, N. S., & Setiyawan, A. Analisis Kesulitan Pembelajaran Mahārah Al-Qirā’ah pada Siswa Kelas VII Program Khusus MTs Negeri 6 Klaten. Mahira: Journal of Arabic Studies & Teaching, 1(2), 31-49.

Kamal, F. (2020). Model Pembelajaran Sorogan Dan Bandongan Dalam Tradisi Pondok Pesantren. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 15-26.

Khakim, N. (2018). “Sorogan” menjadi Model Pembelajaran di Pesantren Darul Muttaqin Bantargebang. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 9(2), 145-152.

Mu'izzuddin, M., Juhji, J., & Hasbullah, H. (2019). Implementasi metode sorogan dan bandungan dalam meningkatkan kemampuan membaca kitab kuning. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 43-50.

Prayoga, A., Irawan, I., & Rusdiana, A. (2020). Karakteristik Program Kurikulum Pondok Pesantren. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Agama Islam), 2(1), 77-86.

Rahman, A. (2021). Implementasi Metode Sorogan dan Bandungan Di Pondok Pesantren Ni’amul Ulum Tegalsari Yogyakarta. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 18(2), 130-145.

Ubaidillah, M. Y. (2022). Desain Pembelajaran Mahārah Qirō’ah Dengan Pendekatan Komunikatif Dalam Metode Sorogan. Tanfidziya: Journal of Arabic Education, 2(01), 11-27.

Wahyono, I. (2019). Strategi Kiai Dalam Mensukseskan Pembelajaran Nahwu Dan Shorof Di Pondok Pesantren Al-Bidayah Tegalbesar Kaliwates Jember. Jurnal Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 3(2), 106-121.

Published
2023-11-30
How to Cite
Nafsah, N. H., & Musthofa, M. (2023). Pendampingan Optimalisasi Penggunaan Metode Sorogan dalam Desain pembelajaran Maharoh qiro’ah di Asrama Dar Al-‘Ulum Assunniyyah. An-Nuqthah, 3(2), 59 - 68. Retrieved from https://ejournal.uas.ac.id/index.php/An-Nuqthah/article/view/1483
Section
Articles