Pendampingan Lalaran Nadhom Untuk Meningkatkan Ingatan Hafalan Santri As-Sunniyyah Kencong Jember
Abstract
Memorization is a level of knowledge that is carried out regularly to increase understanding, recitation is one way to attach memorization. At the As-Sunniyyah Kencong Jember Islamic Boarding School, there are several marhalah classes, lower (ibtida'iyah), middle (tsanawiyah) and upper (aliyah). Class 2 tsanawiyah memorizes nadzom tajwid (jazariyah) and nahwu (jurumiyah). The aim of this Community Service activity is to empower the As-Sunniyyah Islamic Boarding School students in memorizing the obligatory nadzom. The students became enthusiastic in memorizing the mandatory nadzom which was carried out in the classes of the assisted participants, apart from that, the students were able to understand the contents of the memorized nadzom. Memorizing an obligation, The result of this mentoring is that by using the lalaran method, the students will easily memorize a nadzom that is required for each marhalah which must be deposited with their respective ustadz councils
References
Fadliyah, J., & Hernisawati, H. (2020). Penerapan Bimbingan Kelompok Berbasis Lalaran untuk Mengatasi Kecemasan terhadap Hafalan Santri Di Pondok Pesantren. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 2(1), 20-26.
Hadziq, M. F. (2023). Efektivitas metode muhafadhoh lalaran dalam upaya meningkatkan kualitas daya ingat dan hafalan santri di Madrasah Hidayatul Mubtadiin Lirboyo Mojoroto Kota Kediri (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Tribakti).
Hidayah, E. N., & Susilo, S. (2020). Tradisi Lalaran Sebagai Upaya Memotivasi Hafalan Santri di Pondok Pesantren Putri Al-Mahrusiyah III Mojoroto Kediri Jawa Timur. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(1), 94-103.
Maya, R., & Suretno, S. (2020). PERAN GURU AL-QUR’AN DALAM MENINGKATKAN HAFALAN SANTRI DI KUTTAB AWWAL USIA SATU SAMPAI ENAM TAHUN DENGAN METODE TALAQQI DI KUTTAB AL-FATIH KELAPA DUA KOTA DEPOK TAHUN AJARAN 2019/2020. Prosa PAI: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 2(2B), 11-24.
Mas-ul, R. N. (2023). Implementasi Kegiatan Lalaran Kitab dalam Upaya Meningkatkan Daya Ingat Siswa di SMP Bunga Bangsa Terpadu Dolopo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Saptadi, H. (2012). Faktor-Faktor Pendukung Kemampuan Menghafal Al-Quran dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Bimbingan Konseling, 1(2).
SRI, H., & AHMAD, S. (2014). PENERAPAN METODE LALARAN MENGHAFAL NADHOM ILMU NAHWU PADA SANTRI PUTRA PONDOK PESANTREN AL MIFTAH JATINGARANG KIDUL JATISARONO NANGGULAN KULON PROGO YOGYAKARTA (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ALMA ATA)
Sutrisno, S. (2019). Implementasi Metode Muhafadhoh Nadhom Dalam Pembelajaran Qowa’id Nahwiyah Di Pondok Pesantren At-Tahdzib Ngoro Jombang. Jurnal Ats-Tsaqofi, 1(1), 41-53.
Yaqin, A. (2018). METODE HAFALAN DALAM PENINGKATAN PEMAHAMAN SANTRI TERHADAP KITAB ALFIYAH IBNU MALIK DI PONDOK PESANTREN RIYADLOTUL ‘UQUL NAMPUDADI PETANAHAN KEBUMEN (Master's thesis, Universitas Islam Indonesia).
Zainuri, Z. (2022). Pendampingan Keterampilan Media Pembelajaran dalam Menghafal Mufradat Bahasa Arab. An-Nuqthah, 2(1), 52-58