Pendampingan Belajar Mufrodat dengan Permainan Acak Huruf Hijaiyyah Berbantuan Papan Scrabble pada Santri TPQ Lathiful Amien Kedungrejo
Abstract
This community service activity was carried out at TPQ Lathiful Amien with the subject being assisted by 13 students. In this service, the researcher used a random hijaiyyah letter game with the help of a modified and developed scrabble board. The purpose of this research is to ignite enthusiasm ad increase the knowledge of TPQ students in learning Arabic, especially mufrodat. In assisting the learning of mufrodat with a game of random hijaiyyah letters with the help of a Scrabble board for the students, the researcher used the PAR (Participatory Action Research) assistance method. The impacts resulting from a random game of hijaiyyah letters with the help of a scrabble board that are applied are as follows: (1) TPQ Lathiful Amien students become enthusiastic about learning Arabic, (2) TPQ Lathiful amien student are able to recognize hijaiyyah letters well through the games that are applied, and (3) TPQ Lathiful Amien student can master the mufradzat given related to the Al Madrasah theme.
References
Adisty, A. A., Kurnia, R., & Chairilsyah, D. (2021). Pengembangan Media Scrabble Pola untuk Kemampuan Mengenal Pola ABCD-ABCD Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(01), 11-22.
Astuti, W. (2016). Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab. AL- MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 5(2).
Dini, J. P. A. U. (2021). Pengenalan Huruf Hijaiyyah melalui Media Kartu Gambar pada Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2183
Humairah, S., & Fajriah, A. (2020). Pengembangan permainan scrabble kimia sebagai media pembelajaran pada materi termokimia kelas XI SMA/MA. Jurnal Edu Kimia, 3(1).
Iskandar, M. A., & Cahyadi, D. (2021). Desain Wadah Permainan Scrabble dan Ludo untuk Anak-Anak Usia 7-12 Tahun. Jurnal Kreatif: Desain Produk Industri dan Arsitektur, 9(2), 8-8.
Isnaini, N., & Huda, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Berbasis Permainan My Happy Route Pada Siswa Kelas Viii Mtsn 10 Sleman. Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3(1), 1-14.
Mufidah, N., & Rohima, I. I. (2020). Pengajaran Kosa Kata Untuk Mahasiswa Kelas Intensif Bahasa Arab: Vocabulary Teaching for Arabic Intensive Class. Uniqbu Journal of Social Sciences, 1(1), 13-24.
Muspawi, M., Suryani, I., & Rahayu, A. Y. (2020). Penerapan Permainan Scrabble Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Anak. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 4(1), 1-9.
Salwanur, S., Syarifuddin, S., & Said, A. (2018). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF MELALUI PERMAINAN KARTU KATA PADA ANAK KELOMPOK A PAUD TERPADU QALBUN SALIM KALUKUBULA KABUPATEN SIGI. Jurnal Kolaboratif Sains, 1(1).
Sanusi, G., & Suwarno, S. (2021). PENGEMBANGAN KEMAMPUAN BAHASA MELALUI BERCERITA GAMBAR HURUF HIJAIYYAH PAUD PAS ASSAKIINAH DI SAMBIREJO-MANTINGAN TAHUN AJARAN 2020/2021. JOURNAL FASCHO: JURNAL PENELITIAN DAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI, 1(1), 45-52.
Sari, B. K., Herdajanti, A. F., Puspiyanti, R. Y., Shifa, D., Muzzamil, M. K., & Oktafiyani, M. (2021). Video Animasi 2D sebagai Salah Satu Media Pembelajaran Huruf Hijaiyah dan Bahasa Arab pada TPQ Al Huda Wonodri Semarang. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 117-126.
Sasmita, M. T. B., Gunanto, S. G., & Purwachandra, P. P. (2019). " Sibaaqun" Edukasi Pengenalan Huruf Hijaiyah Melalui Permainan Papan. Journal of Animation and Games Studies, 5(2), 133-152.
Siregar, R. (2018). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sekolah Dasar. Suara Guru, 3(4), 715-722
Widiyarto, S. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Permainan Scrabble Terhadap Keterampilan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas X, SMA Tugu Ibu, Depok, Jawa Barat. Deiksis, 9(03), 323-335.
Zainuri, Z., & Hafidah, N. K. (2022). Implementasi Media Snakes-Ladders dalam Penguasaan Mufradat di MTs Assunniyyah Jember. An-Nuqtah, 1(3), 90-