Pendampingan Pembelajaran Maharah Qira’ah Menggunakan Media Visual

  • Zainuri Zainuri Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyah Kencong Jember
  • Imam Wahyudi Universitas Al Falah Assunniyyah Kencong Jember
Keywords: Keywords: Learning, Maharoh Qiroah, Visual Media

Abstract

Reading activity is a communication process between readers and writers through reading texts. The aim of this community service activity is to apply a good method. I apply a qiroah method which is very practical and interesting in providing a complete, short, concise and simple understanding of learning.The use of learning media will depend on the learning method used by the teacher. The method used by the author is three strategies, namely: (1) preparation (2) implementation of activities (3) evaluation of activities. Community service activities in the form of assisting students in learning maharoh qiroah with visual media can be a solution to ignite the enthusiasm of students in learning Arabic. After mentoring, the assisted subject can read Arabic correctly.

References

Asy’ari, H. (2016). Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 21-28.

Ariska, A. R. (2020, July). Efektivitas Metode Total Physical Response (Tpr) Dalam Meningkatkan Perbendaharaan Kosakata Bahasa Arab Pada Maharah Qira’Ah Untuk Siswa Madrasah Ibtida’Iyah. In International Conference of Students on Arabic Language (Vol. 4, pp. 49-60).

Budiman, H. (2016). Penggunaan media visual dalam proses pembelajaran. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171-182.

Fuadah, S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Al Tarjamah Al Fauriyah dalam Meningkatkan Maharah Al Qira’ah Mahasiswa Semester 6 Pendidikan Bahasa Arab UIN Sunan Kalijaga Tahun Ajaran 2018/2019. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 71-92.

Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran bahasa arab: Problematika dan solusinya.

Hasanah, T. N. (2020). Efektivitas Penggunaan Metode Tutor Sebaya (Peer Tutoring) Untuk Meningkatkan Maharah Qira’ah pada Peserta Didik Kelas XI IPA di Madrasah Aliyah Negeri 1 Yogyakarta. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 8(2), 101-112.

Izzah, M. A., Rosidah, S. A., & Khumairoh, N. (2020, July). Komik Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Maharah Qira’Ah Untuk Siswa Madrasah Ibtida’Iyah (Mi). In International Conference of Students on Arabic Language (Vol. 4, pp. 345-354).

Jatmika, H. M. (2005). Pemanfaatan media visual dalam menunjang pembelajaran pendidikan jasmani di sekolah dasar. Jurnal pendidikan jasmani indonesia, 3(1).

Mahmudah, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh, 20(01), 129-138

Nurilngin, S. (2022). Discovery Learning Model in Learning Maharah Qira'ah in Senior High School/Model Discovery Learning pada Pembelajaran Maharah Qira’ah di Sekolah Menengah Atas. ATHLA: Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 3(1), 88-106.

Oktavia, I. (2021). Al-musykilatu fi ta'limul maharoh qiro'ah fil fashlil asyir bil madrasah Tsanawiyah al-islamiyah ibtidaul falah bikudus (Doctoral dissertation, IAIN Kudus).

Rif'ah, L. (2021). Pembelajaran Roundtable Menggunakan Media Puzzle Dalam Pembelajaran Maharoh Qiro’ah Di Kelas Vii Mts. Miftahul Ulum Tonggowa Kecamatanprigen Kabupaten

Pasuruan. Jurnal Mu’allim, 3(2), 202-210.

Rathomi, A. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’ah Melalui Pendekatan Saintifik. Ta dib Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 558-565.

Ridho, U. (2018). Evaluasi dalam pembelajaran bahasa Arab. An Nabighoh, 20(01), 19-26.

Rosyidi, A. W., & Ni'mah, M. A. (2011). Memahami konsep dasar pembelajaran bahasa Arab.

Published
2023-11-30
How to Cite
Zainuri, Z., & Wahyudi, I. (2023). Pendampingan Pembelajaran Maharah Qira’ah Menggunakan Media Visual. An-Nuqthah, 3(2), 93 - 100. https://doi.org/10.62097/an-nuqthah.v3i2.1498
Section
Articles