Pendampingan Pembuatan Kamus Mufrodat dan Sinonimnya di Madrasah Diniyyah Nurul Huda Balung Jember

  • Zainuri Zainuri Universitas Agama Islam Al-Falah As-Sunniyah Kencong Jember
  • Imam Wahyudi Universitas Agama Islam Al-Falah As-Sunniyah Kencong Jember
Keywords: Mufradat, Arabic Synonym, Madrasah

Abstract

The aim is to introduce students to actual mufrodat according to existing needs in Indonesia and its mufrodat to become a provision for academic careers, especially at Madrasah Diniyyah Nurul Huda Tutul Balung. The strategy adopted for this assistance is through the PAR (Participatory Action Research) method. This dictionary is generally suitable for beginners and anyone who wants to learn Arabic even if they are not fluent in Arabic. In this dictionary, apart from including new Arabic words, there are meanings that cannot be understood which cannot be known using the rules of sharaf science (wazan-wazan), but must come from the original Arabic language (sama'i words) which are remembered and heard. . In its structure, this dictionary defines mufrodat entries in the form of isim which is associated with the content of sentences and mufrodat entries are associated with fi'il sentences in the form of fi,il. By paying attention to the first letter of the vocabulary you want to search for and readers don't need to look for the root words of the vocabulary

References

Amirudin, N. (2017). Problematika pembelajaran bahasa Arab. Tamaddun, 1-12

Aziz, Abdul bin Ibrahim al Ashili.(1423 H ). Asasiyat ta,lim al-Lughot al-Arabiyah li-Annathiqin bi al-Lughotil Ukhra Jami,ah Ummul Qura. Riyadh. 193.

Dian, R. (2020). Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Mufrodat Bahasa Arab Pada Siswa Kelas Ii Mi Darul Hikmah Bantarsoka (Doctoral dissertation, Iain Purwokwerto).

Harris, Abd.(2021). Kajian kitab Nashoihul ibad pada kelompok pengajian rt03 rw 03 lingkungan gurem. 8-9

Hasan, N., & Muslim, M. (2021). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Bahasa Arab pada Tingkat Madrasah Diniyah Tanwirul Futuh Kabupaten Pasuruan. Jurnal Karinov, 4(2), 140-143.

Kusumaningtyas, D. Y. P., Jannah, S. A. F., Mahbubah, T., Firdaus, Y. V., & Thoyyibah, Z. (2023). Pendampingan Penyusunan Javanese Dictionary Sebagai Media Pembelajaran bagi Organisasi Daerah Luar Jawa di Pondok Pesantren Sunan Drajat. Santri: Journal of Student Engagement, 2(01), 27-33.

Media Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh, 20(01), 129-138.

Prananingrum, A. V., Rois, I. N., & Magdalena, I., Annisa, M. N., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis penggunaan teknik pre-test dan post-test pada mata pelajaran matematika dalam keberhasilan evaluasi pembelajaran di sdn bojong 04. NUSANTARA, 3(2), 150-165.

Mahmudah, S. (2018). Sholikhah, A. (2020). Kajian Teoritis Media Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 6(6), 303-319.

Muradi, Ahmad. (2013). Tujuanpembelajaran bahasa asing(Arab) diindonesia. Almaqoyis. Banjarmasin.143

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171-187.

Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). Model participation action research dalam pemberdayaan masyarakat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(1), 62-71.

Panggabean, S. R. (2021). SINONIM DAN TEKNIK PEMBELAJARANNYA. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, (7), 112-123.

Rifa'i, I. (2012). Mengenal Kamus Arab-Indonesia Mahmud Yunus. Jurnal Al Bayan UIN Raden Intan, 4(1), 74030.

Suryadarma, Y., & Fakhiroh, A. Z. (2020). Optimalisasi Penggunaan Corpus Linguistics Dalam Penyusunan Kamus Az-Ziro’ah Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. ISoLEC Proceedings, 4(1), 123-128.

Sundari, W. (2018). Pemerolehan Bahasa. Dalam Jurnal Warna, 2(1).

Mustafa Al-Ghulayani, Jami’u Ad-Durusu Al-Arabiyah, (Beirut: Maida, 1987), hlm. 7.

Syaprizal, M. P. (2019). Proses pemerolehan bahasa pada anak. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 1(2), 75-86.

Sumirah, R. (2021). PENYUSUNAN KAMUS SHAWĀRIFĪYAH KARYA DR. KAMALUDDIN NURDIN MARJUNI (Suatu Analisis Leksikografi). Jurnal Sarjana Ilmu Budaya, 1(1 (Januari)).

Zainuri, Z. (2022). Pendampingan Keterampilan Media Pembelajaran dalam Menghafal Mufradat Bahasa Arab. An-Nuqthah, 2(1), 52-58.

Published
2024-05-30
How to Cite
Zainuri, Z., & Wahyudi, I. (2024). Pendampingan Pembuatan Kamus Mufrodat dan Sinonimnya di Madrasah Diniyyah Nurul Huda Balung Jember. An-Nuqthah, 4(1), 12-18. https://doi.org/10.62097/an-nuqthah.v4i1.1626
Section
Articles