Pendampingan Maharah Kalam dalam Pelajaran Sorof di FORMASPI Junior Putri Pondok Pesantren Assunniyyah Kencong Jember

  • M Abdul Ghofur Universitas Agama Islam Al-Falah As-Sunniyah Kencong Jember
  • Azizatun Nur Fadilah Universitas Agama Islam Al-Falah As-Sunniyah Kencong Jember
Keywords: maharah kalam, mentoring formaspi junior women, sorof lessons

Abstract

The skill of speaking Arabic at the Assunniyyah Islamic Boarding School in Kencong Jember is less popular with some students, one of which is the junior female formaspi, the problem is the lack of mastery of maharah kalam because they think that learning Arabic is very difficult and there needs to be a habit so that students can easily get used to maharah kalam, in learning Arabic as well. language layout is required and must also be able to arrange words according to well-organized grammar. Mentoring aims to provide services for junior female Islamic boarding school assunniyah students to increase maharah kalam through nahwu and sorof. The methods used to achieve the expected outcomes are divided into three elements, namely: preparation, implementation and evaluation. The results of this assistance are that female junior students have slightly improved regarding maharah kalam through sorof learning.

References

Ahmala, M., Maghfiroh, L., & Handayani, S. (2021). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Menghadapi Ujian Akhir pada Era New Normal. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 83-97.

Ahmala, M., Azizah, A. N., & Ningsih, A. W. (2021). Maharah Lugawiyah dalam Pembelajaran Daring Bahasa Arab. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 35-50.

Amin, B. (2023). Konsep Pengajaran Maharah Al Kalam Pada Tingkat Pemula. Jurnal Seumubeuet, 2(1), 39-48.

Astuti, W., Setyawan, C. E., & Aji, I. M. (2020). PENERAPAN BIAH LUGHAWIYAH DALAM PEMBIASAAN MAHARAH KALAM DI PONDOK PESANTREN IBNUL QAYYIM PUTRA YOGYAKARTA. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 95-120.

Juliya, M., & Herlambang, Y. T. (2021). Analisis problematika pembelajaran daring dan pengaruhnya terhadap motivasi belajar siswa. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(1).

Khusni, A. R., & Aziz, H. (2021). MODUL KETERAMPILAN BICARA BAHASA ARAB MENGGUNAKAN MEDIA KOTAK SAKU. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 52-62.

Laila, A. N., & Rohman, F. (2018). Pesantren Amtsilati Sebagai Role Model Pendidikan Berbasis Anti Radikalisme di Jepara. Al-Fikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(2), 22-30.

Mubarok, M. H. (2018). METODE PEMBELAJARAN SHOROF DI PONDOK PESANTRENSUKAHIDENG, SUKARAME, KABUPATEN TASIKMALAYA. THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 38-49.

Nurlaila, N. (2021). PEMBENTUKAN BI’AH LUGHAWIYAH DALAM MENINGKATKAN MAHARAH KALAM DAN KITABAH PADA MAHASISWA PRODI PENDIDIKAN BAHASA ARAB FAKULTAS TARBIYAH INSTITUT AGAMA ISLAM MUHAMMADIYAH BIMA. AL-AF'IDAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Pengajarannya, 5(1), 31-49.

Najah, M. (2019). Penerapan Pembelajaran Shorof Bagi Pembelajar Tingkat Pemula Menggunakan Metode Pemerolehan Bahasa. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 117-140.

Sholehuddin, A., & Wijaya, M. (2019). Implementasi Metode Amtsilati Dalam Meningkatkan Kemampuan Maharah Qiro’ah. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 47-64.

Wahyono, I. (2019). Strategi Kiai Dalam Mensukseskan Pembelajaran Nahwu Dan Shorof di Pondok Pesantren Al-Bidayah Tegalbesar Kaliwates Jember. Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 3(2), 106-121.

Published
2024-05-30
How to Cite
Ghofur, M., & Fadilah, A. (2024). Pendampingan Maharah Kalam dalam Pelajaran Sorof di FORMASPI Junior Putri Pondok Pesantren Assunniyyah Kencong Jember. An-Nuqthah, 4(1), 27-33. https://doi.org/10.62097/an-nuqthah.v4i1.1641
Section
Articles