Pembelajaran Gramatikal Bahasa Arab Menggunakan Metode Al Miftah Lil Ulum

  • Akhmad Zaeni Universitas Al Falah Assunniyyah Kencong Jember
  • Wildatuz Zuhro Hasanah Universitas Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Al Miftah Lil Ulum Method, Arabic Language, Teaching Methodology

Abstract

The application of the Al Miftah Lil Ulum method facilitates the understanding of grammatical lessons, particularly Nahwu and Sharaf, for students at MADIN Miftahul Ulum. This method is designed to address the difficulties students face in comprehending grammatical lessons, which are often considered complex and tedious. Al Miftah Lil Ulum simplifies material from classical texts such as Jurumiyah, Alfiyah, and Al-‘Imriti with a more concise, easily understandable approach, tailored to the students' needs, including the use of Indonesian, tables, and children's songs. This study utilizes observation and documentation to collect data, aiming to expand access to grammatical understanding and increase students' interest in learning Arabic. The results show that this method successfully facilitates students' comprehension of grammatical knowledge and enhances their ability to read traditional Islamic texts, making it an effective solution in the teaching of grammar in Islamic schools and madrasahs

References

Afroni, M., & Lutfi, A. B. (2021). Efektivitas Metode Bernyanyi Dalam Penguasaan Mufradat Bahasa Arab Di Kelas Vii a Mambaul Ulum Tegal Tahun Pelajaran 2020/2021. Bashrah, 1(02), 118-128
ABDULLAH, A. F. (2020). Implementasi Metode Pembelajaran Membaca Kitab Kuning “Al Miftah” Di Madrasah Diniyah Miftahul ulum Serut Panti Jember (Doctoral dissertation, IAIN Jember).
Adzkiyatul, B. (2021). PEMBELAJARAN QOWA’ID MENGGUNAKAN KITAB AL-MIFTAH LIL ‘ULUM DI PONDOK PESANTREN NURUL IMAN PASIR WETAN KECAMATAN KARANGLEWAS KABUPATEN BANYUMAS (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
El Amin, A. S., & Nurhayati, F. (2020). Al-Miftah Lil Ulum Sebagai Metode Dalam Mempermudah Membaca Kitab Kuning di Pondok Pesantren Ar-Ridwan Kalisabuk. Jurnal Tawadhu, 4(2), 1187-1208.
Fikriyah, L. (2018). Implementasi Metode Al-Miftah Lil Ulum Dalam Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren Ahlul Irfan Al-Kholily Bangsalsari Jember (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember).
Irawan, B. (2022). PENERAPAN METODE AL-MIFTAH LIL ULUM DALAM PEMBELAJARAN KITAB KUNING (FATHUL QARIB) DI PONDOK PESANTREN MIFTAHUL HIKMAH CUPEL NEGARA BALI TAHUN 2021/2022 (Doctoral dissertation, UIN KIAI HAJI ACHMAD SIDDIQ JEMBER).
Kuning, K. M. K. MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA KITAB KUNING MELALUI METODE ALMIFTAH LIL ULUM PADA SANTRI PP MAMBAUL ULUM.
Ma’ruf, M. K. A. (2020). Penggunaan Metode Al–Miftah Lil Ulum Dalam Meningkatkan Kualitas Membaca Kitab Kuning Pada Santri Di Madrasah Diniyah Pondok Pesantren Putri Salafiyah Al–Hasani, Pakis Malang.
Muzaky, C. M., & Ishari, N. (2020). Implementasi Metode Al-Miftah Lil Ulum dalam Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren Sidogiri Pasuruan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 22-36.
Muzdalifah, S. (2019). Pendekatan Peer Teaching dalam Pembelajaran Nahwu dan Shorof dengan Metode Al-Miftah Lil’ulum (Studi Kasus Kelas VIII SMP di Pondok Pesantren Salafiyyah Terpadu Al-Um Bogor).
Mustaqim, G. K. (2022). IMPLEMENTASI METODE AL-MIFTAH LIL ULUM DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI MEMBACA KITAB KUNING PADA SISWA LEMBAGA PENDIDIKAN BAHASA ARAB AL-AZHAR PARE KEDIRI (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Nizar, M. J. (2021). Metode Al-Miftah Lil Ulum dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Kitab Kuning Santri. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 2(2), 149-158.
Restu, M., & Wahyuni, S. (2019). Implementasi Metode Al Miftah Lil Ulum Dalam Membaca Kitab Fathul Qorib Bagi Pemula Di Pondok Pesantren Sidogiri Salafi Kabupaten Pasuruan. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 9(3), 263-272.
Sam, Z. (2016). Metode Pembelajaran Bahasa Arab. NUKHBATUL'ULUM: Jurnal Bidang Kajian Islam, 2(1), 206-220.
Ubaidillah, I., & Rifâ, A. (2019). Efektivitas Metode Al-Miftah Lil Ê» Ulum dalam Meningkatkan Kualitas Membaca Kitab Kuning Pada Santri Madrasah Diniah. Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 36-48.
Uyuni, Y. R. (2023). Peningkatan Peran Guru Bahasa Arab terhadap Pemahaman Dasar Ilmu Nahwu di Pondok Pesantren. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5, 409-420.
Published
2024-05-31
How to Cite
Zaeni, A., & Hasanah, W. (2024). Pembelajaran Gramatikal Bahasa Arab Menggunakan Metode Al Miftah Lil Ulum. An-Nuqthah, 4(1), 41 - 48. https://doi.org/10.62097/an-nuqthah.v4i1.1866
Section
Articles