Penerapan Masrahiyyah dalam Pembelajaran Maharah al-Kalam di IKHAC Mojokerto

  • Nahdliyyatul Azimah Institut KH. Abdul Chalim Pacet, Mojokerto, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Masrahiyyah, kalām competence, self-confidence, Arabic learning

Abstract

Learning kalām is not enough just with a monologue model or paired dialogue in class. For some students whose background is lacking in linguistic and psychological aspects, creativity and synergy in the practice of kalām are needed. One of the learning strategies that can accommodate these needs is maṣrāḥiyyah. This study aimed to describe the appli­cation of maṣrāḥiyyah for kalām proficiency for students Arabic Language Education Departement of IKHAC Mojokerto batch 2021. The researcher used a descriptive-qualitative approach. There was a change in the willingness and ability of students in the didactic aspect and mentality. Maṣrāḥiyyah activities are important to stimulate kalām skills in the frame of sharing roles and can be immortalized through a digital platform to become a reference model for learning kalām skills.

References

Ahmad, K. (2020). Tajribah Ta’lĪm Al-Darāmā Al-Masrahiyyah Al-Arabiyyah Li Al-Athfāl Al-NāthiqĪn Bi Ghairihā Wafqa Manhaj Arl-RaqmĪ. 6, 32–34.

Al-Hudaibi, A. A. M. (2015). Dalīl Mu’allim Al-’Arabiyyah Li Al-Nāthiqīna Bi Ghairihā. Dār Wujūh Li Al-Nasyr Wa Al-Tauzī’.

Bāhişīn, M. (2015). Al-Lughah Al-Arabiyyah Fī Indūnīsiyā. Markaz Al-Malik Abdullah Al-Dauliy Li Khidmati Al-Lughah Al-Arabiyyah.

Dewi, C. (2017). Peningkatan keterampilan berbicara dalam bermain drama melalui model pembelajaran kooperatif tipe inside-outside circle. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 3(2), 567-575.

Hermawan, A., & Alwasilah, C. (2011). Metodologi pembelajaran bahasa Arab. PT Remaja Rosdakarya.

Hernawati, D. (2018). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ENSIKLOPEDIA TENTANG KERAGAMAN HEWAN VERTEBRATA POTENSI LOKAL BERBASIS MORFOLOGI. PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ENSIKLOPEDIA TENTANG KERAGAMAN HEWAN VERTEBRATA POTENSI LOKAL BERBASIS MORFOLOGI, 1-64.

Kartikasari HS, A., & Suprapto, E. (2018). Kajian Kesusastraan: Sebuah Pengantar. AE. Media Grafika.

Khaerudin, D., Kusmana, S., & Khaerudin, I. R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Teks Drama Berdasarkan Pengalaman Pengarang. Jurnal Tuturan, 8(2).

Kusumawati, E., & Azimah, N. (2020). Analisis Tindak Tutur Ilokusi Pada Percakapan Nabi Musa AS. Dalam Surat Thaha. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 8(2), 113-130.

Madkūr, A. A., & Iman, A. H. (2007). Ta’lĪm Al-Lughah Al-Arabiyyah Lighairi Al-NāthiqĪna Bihā Al-Nadhariyyah Wa Al-TathbĪq. Dār Al-Fikr Al-Araby.

Miswari, M. (2017). Mengelola Self Efficacy, Perasaan dan Emosi dalam Pembelajaran melalui Manajemen Diri. Cendekia: Jurnal Kependidikan dan Kemasyarakatan, 15(1), 67-82.

Pratama, N. D., Muiz, Z., & Fakaubun, N. F. (2018). Penggunaan Metode Sosiodrama Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. semnasbama, 2.

Puspitasari, W. D. (2015). Metode Pembelajaran Bermain Peran Dalam Meningkatkan Kemampuan Ekspresif Drama Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Cakrawala Pendas, 1(1), 266395.

Rachman, A.A.K, & Susandi, S. (2019). Pengantar Drama: Cara Mudah Memahami Drama. IKIP Budi Utomo Malang

Raswan, R. (2013). Pengembangan Silabus Bahasa berbasis Lingkungan Bahasa dan Budaya. 3(2), 25–46.

Shālih, M. I. (2016). Miatu Suālin ‘An Al-Lughah Al-‘Arabiyyah. Dār Wujūh Li Al-Nasyr Wa Al-TauzĪ’.

Suroso, S. (2015). In Pementasan DRAMA Teori dan Praktik Pementasan. New Elmatera Publisher.

Zāyir, S. A., & Dākhil, S. T. (2015). Ittijāhāt Al-Hadītsah Fī Tadrīsi Al-Lughah Al-‘Arabiyyah. Dār Manhajiyyah.

Published
2022-07-29
How to Cite
Azimah, N. (2022). Penerapan Masrahiyyah dalam Pembelajaran Maharah al-Kalam di IKHAC Mojokerto. An-Nuqthah, 2(2), 82-89. https://doi.org/10.1234/an-nuqtah.v1i3.879
Section
Articles