Pengaruh Wordwall dalam Meningkatkan Minat Belajar Kosakata Bahasa Arab pada Siswa Kelas VIII di MTs Al-Muddatsiriyah Jakarta

  • Maryam Nurchasanah Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka, Jakarta Selatan, Indonesia
  • Ari Khairurrijal Fahmi Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka, Jakarta Selatan, Indonesia https://orcid.org/0000-0003-3874-5078
Keywords: Learning media, Wordwall Website, interest in learning Arabic, vocabulary learning

Abstract

Interactive learning media will make it easier for teachers to design an effective, conducive and not monotonous learning process, so that it can also help students understand Arabic easily, one of which is the Wordwall Website media. This study aims to determine the influence of Wordwall Website media to increase interest in learning Arabic for grade VIII students Junior High School (MTs) Al Muddatsiriyah Jakarta in learning vocabulary. The study used correlational quantitative methods. Data testing uses normality test, homogeneity test and correlation test. The results of the analysis prove that the Wordwall Website media is influential in increasing the interest in learning Arabic for grade VIII students in vocabulary learning at Junior High School (MTs) Al Muddatsiriyah Jakarta. The result is obtained from the significance of 2-tailed 0.015 which value is < alpha 0.05. Then the result of testing the hypothesis is that H1 is accepted and H0 is rejected. From the results of 72 respondents of grade VIII students, it proves that the Wordwall Website media has an influence on increasing interest in learning Arabic in vocabulary learning.

References

Astono, A. D. (2021). “Metode Penelitian Manajemen Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif Buku Ajar Perkuliahan.” Semarang: Cahya Ghani Recovery.

Drestiani, T. A., & Fahmi, A. K. (2018). Implementasi Konsep Pendidikan Islam Perspektif Ibnu Taimiyah Dan Muhammad Abduh Dalam RPP Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2).

Nugrawiyati, J. (2015). Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 3(2), 144-156.

Kusnadi, K. (2019). Metode Gramatika Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 1(1), 8-13.

Sarah, M. M., Munawaroh, N., & Usman, A. T. (2023). INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DENGAN APLIKASI QUIZIZZ DI ERA NEW NORMAL (Penelitian Pengembangan Aplikasi Di Kelas XI MAN 1 Garut). Jurnal Wahana Pendidikan, 10(1), 129-148.

Rachmawati, M., & Bonde, S. N. H. M. (2022). Media Pembelajaran Flash Card pada Pembelajaran Bahasa Arab di RA. Asri Al-Maghfirah. Munawalah (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab), 1(1), 15-27.

Nasution, J. S. (2022). HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DAN MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA ARAB PADA SISWA KELAS VIII SMPIT FAJAR ILAHI BATAM. JURNAL AS-SAID, 2(1), 100-115.

Rosmana, P. S., Iskandar, S., Sari, A. N., Kholida, A., Firdaus, D. N., & Trisnawati, P. (2023). Penggunaan Media Wordwall sebagai Evaluasi Pembelajaran Organ Pernapasan pada Hewan Kelas V di SDN 3 Nagri Kaler. Journal on Education, 5(2), 1965-1973.

Alti, R. M., Anasi, P. T., Silalahi, D. E., Fitriyah, L. A., Hasanah, H., Akbar, M. R., ... & Kurniawan, A. (2022). Media Pembelajaran. Get Press.

Ridwan, M. (2018). Konsep tarbiyah, ta’lim dan ta’dib dalam al-Qur’an. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 37-60.

Nisa, R. H., Utami, D., & Ramadlan, F. H. (2023). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Ma’had Al-Zaytun. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 2942-2952.

Permana, S. P., & Kasriman, K. (2022). Pengaruh media pembelajaran Wordwall terhadap motivasi belajar IPS kelas IV. Jurnal Basicedu, 6(5), 7831-7839.

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2854-2860.

Mahmudah, S. (2018). Media pembelajaran bahasa arab. An Nabighoh, 20(01), 129-138.

Ridho, U. (2018). Evaluasi dalam pembelajaran bahasa Arab. An Nabighoh, 20(01), 19-26.

Published
2024-01-12
How to Cite
Nurchasanah, M., & Fahmi, A. (2024). Pengaruh Wordwall dalam Meningkatkan Minat Belajar Kosakata Bahasa Arab pada Siswa Kelas VIII di MTs Al-Muddatsiriyah Jakarta. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 6(1), 37-43. https://doi.org/10.62097/alfusha.v6i1.1528
Section
Articles