The Perspectives of Master's Students on the Importance of Ushul Nahwu in Learning Arabic as a Foreign Language

  • Ana Sabila Rizqia Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Arina Dienana Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Asep Sopian Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
Keywords: Arabic Language Learning, Student Perspective, Ushul Nahwu

Abstract

This study aims to explore students’ perspectives on the relevance of learning ushul nahwu in the modern era. A descriptive qualitative approach was used with data collection methods through interviews and questionnaires involving all students who had taken the course. The results showed that most students considered ushul nahwu theoretically important, especially for prospective Arabic language teachers, but they felt the ushul nahwu material needed to be revised to be more relevant to modern needs. Although most students recognized the benefits of ushul nahwu in understanding Arabic grammar, only a small number felt that the course provided practical benefits in their Arabic language skills. Some students have difficulty understanding the concepts of ushul nahwu and applying them in Arabic language learning. Overall, the results indicate the need for a review of the ushul nahwu curriculum to better suit the needs of Arabic language learning in the modern era, with an emphasis on practical aspects and relevance to the times.

References

Abror, D. (2020). Kurikulum pesantren (Model integrasi pembelajaran salaf dan khalaf). Deepublish.

Aditya, A. R., & Sugiyono, S. (2023). Konsep Perumusan Kaidah Nahwu Dalam Kitab Al-Iqtirah fi Ushul al-Nahwi Karya Imam Al-Suyuthi/Concept of Formulating Nahwu Rules in the Book of Al-Iqtirah fi Ushul al-Nahwi by Imam Al-Suyuthi. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 205-216

Akmalia, F., Abdurrahman, M., & Sopian, A. (2021). Ushul Nahwi During Covid-19: How to Teach the Students of University? l Ushul al-Nahwi Khilala ‘Ashri Covid-19: Kaifa Tu’allimu Talabah al-Jami’ah?. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 13(2), 320-337

Anisa, A., & Al Farisi, M. Z. (2023). Teori relevansi dalam dakwah humor Sheikh ‘Assim sebagai alternatif dakwah kontemporer: Kritik terhadap prinsip kerjasama. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 9(2), 919-930

Arini, A., & Umami, H. (2019). Pengembangan pembelajaran pendidikan agama Islam melalui pembelajaran konstruktivistik dan sosiokultural. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 2(2), 104-114

Edi, F. R. S. (2016). teori wawancara Psikodignostik. Penerbit LeutikaPrio

Abdurrahman, M., & Sopian, A. (2021). Is Historical Study of Nahwu on Madrasah Basra and Kufa Important to Teach? The Analysis of Opinion on Indonesian AFL Students. Al-Ta’rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 9(1), 25-34.

Ihwan, M. B., Mawardi, S., & Ni’mah, U. (2022). Pengaruh penguasaan ilmu nahwu dan sharaf terhadap kemampuan membaca kitab Fathul Qarib. Tadris Al-Arabiyat: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 61-77

Iqbaluddin, D., & Aisa, A. (2020). Asas Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab (Sosial Budaya, Psikologis, Kebahasaan dan Pendidikan). El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 8(1), 99-112

Khasanah, N., Aravik, H., & Hamzani, A. I. (2022). Pemikiran Pendidikan Progresif Abdul Munir Mulkhan Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 7(1), 30-40

Lahay, M., Ibrahim, R. A., Bahri, R. B. H., & Arif, M. (2023). Teori Pembelajaran Kognitif dan Penerapannya Pada Buku Ajar Al’arabiyah Linnasyi’in di Ma Al-Huda Kota Gorontalo. Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 23-37

Nola, J. G. (2023). Perkembangan dan Urgensi Ushul an-Nahwi. Lisaanuna Talim Al-Lughah Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(2), 156-160

Prihatiningsih, D. (2022). Mudahnya belajar statistik deskriptif. Penerbit CV. Sarnu Untung

Ratnasari, D., & Putra, E. M. (2023). Pengambilan Dalil Dari Al-Qur’an Dalam Ushul Nahwu. Al-Maraji’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(1), 10-21

Rifa’i, A. (2021). Kajian Filosofi Pendekatan Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Revorma: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 1(1), 60-74.

Shohib, M. I., & Fuadah, N. (2022). Ushul An-Nahwi (Kajian Epistimologi Sintaksis Arab). Lisan An Nathiq: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 83-94

Urfatullaila, L., Rahmawati, I., Lestari, H., & Ismail, Z. (2022). Pengaruh Motivasi Intrinsik Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas V di MI Al Azkia Tenjolaya Bogor. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 4(3), 266-275

Wahyuni, Y. (2017). Identifikasi gaya belajar (visual, auditorial, kinestetik) mahasiswa pendidikan matematika universitas bung hatta. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2)

Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 2(2), 83-91

Yulianti, F., Muslih, H., & Karman, K. (2023). Experiential Learning Pada Kisah Nabi Musa Dan Nabi Khidr Dalam QS Al-Kahfi Ayat 62-82. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(2)

Zulfa, Y. L., Abdurrahman, M., & Sopian, A. (2021, December). Urgency of Usul Nahwi Course. In International Conference on Arabic Language and Literature (pp. 202-206)

Published
2024-06-30
How to Cite
Rizqia, A., Dienana, A., & Sopian, A. (2024). The Perspectives of Master’s Students on the Importance of Ushul Nahwu in Learning Arabic as a Foreign Language. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 6(2), 44-51. https://doi.org/10.62097/alfusha.v6i2.1656
Section
Articles