Technology Integration in Arabic Language Skills Development in the Digital Era

  • Sarah Sarah Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Ana Sabila Rizqia Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Lisna Lisna Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Mad Ali Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
Keywords: Integration, Methods, Technology, Arabic Language Learning

Abstract

The development of methods and the use of technology in learning Arabic has become the focus of attention in the context of education. The purpose of this research is to provide a comprehensive understanding of learning methods and technology integration in teaching Arabic. The research method used is a literature study that reviews the development of literature related to classical and modern methods such as grammar-translation, direct, reading, and speech, as well as the application of technology such as audiovisual, e-learning, and games in the learning process. The results of the study show the obstacles in the application of methods and technologies, as well as the proposed innovative efforts to overcome these challenges. In conclusion, the development of Arabic learning methods and technologies remains relevant and sustainable in the digital era.

References

Amadi, A. S. M., & Sholikha, D. W. (2023). Perkembangan pendidikan bahasa Arab di era digital: Sistematic literature review. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(3), 301-309.

Mudinillah, A., & Handayani, E. P. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab di MAN Gunung Padang Panjang. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 6(2), 101-116.

Chun, D., Kern, R., & Smith, B. (2016). Technology in language use, language teaching, and language learning. The Modern Language Journal, 100(S1), 64-80.

Fannah, S., Asy’ari, H., & Ratnaningsih, S. (2022). Strategi Pengelolaan pendidikan islam madrasah Tsanawiyah Al-Hidayah di era revolusi industri 4.0. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(2).

Fazuhra, A., & Samin, S. M. (2022). Hubungan Metode Pembelajaran Bahasa Arab Terhadap Minat Belajar Siswa SMPIT Insan Cendekia Kampar. Perspektif Pendidikan dan Keguruan, 13(1), 47-54.

Firdausia, A., Asrori, I., & Ahsanuddin, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Web Offline pada Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Malang. Al-Musannif, 2(2), 89-100.

Hasibuan, N. (2016). Pengembangan pendidikan Islam dengan implikasi teknologi pendidikan. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(2), 189-206.

Hidayat, R. L. (2023). Efektivitas Aplikasi Google Classroom Pada Pembelajaranjarak Jauh Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasiladan Kewarganegaraan Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik (Studi Kasus di SMP SUMATRA 40 Bandung) (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).

Husin, H., Dhia, H. Z., & Khoiriyatunnisa, L. (2021). Pemanfataan Platfrom Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Pemula. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, (7), 543-554.

Khairani, D., Iqbal, M., Rosyada, D., Zulkifli, Z., & Mintarsih, F. (2021). Penerimaan sistem pembelajaran bahasa arab dengan e-learning dan gim di masa pandemi COVID-19. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 19(3), 346-361.

Mandalika, M. (2023). Analisis Strategi dan Metode Pembelajaran Bahasa Arab di Asrama Bahasa Arab Manhalun Nabighin. Jurnal Sathar, 1(1), 1-10.

Maulana, A. (2023). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Bumi Aksara.

Meliyani, A. R., Mentari, D., Syabani, G. P., & Zuhri, N. Z. (2022). Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Digital Bagi Guru Agar Tercipta Kegiatan Pembelajaran yang Efektif dan Siswa Aktif. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(02), 264-274.

Muhammad, A. (2005). Beberapa aspek keunikan dan keistimewaan bahasa Arab sebagai bahasa al-Quran. Jurnal Teknologi E, (42E), 61-76.

Mulyadi, R., Faturohman, N., & Nulhakim, L. (2023). Pengembangan Media Prezi Video dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 8(1), 174-188.

Mustafa, M. (2021). Dinamika Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 56-71.

Nugraha, A. C. (2020). Penerapan Teknologi Blockchain dalam Lingkungan Pendidikan: Studi Kasus Jurusan Teknik Komputer dan Informatika POLBAN. Produktif: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknologi Informasi, 4(1), 302-307.

Piqriani, Y. N., & Amin, A. (2023). Inovasi Pembelajaran PAI Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 2559-2565.

Pourhosein Gilakjani, A., & Sabouri, N. B. (2017). Advantages of using computer in teaching English pronunciation. International Journal of Research in English Education, 2(3), 78-85.

Rani, S. A., Zikriati, Z., Muhammady, A., Syukran, S., & Ali, B. (2023). Arabic language learning based on technology (Opportunities and challenges in the digital era). International Journal of Education, Language, and Social Science, 1(1), 1-11.

Ratnasari, V., & Anwar, N. (2022). The problems of homeschooling Arabic learning in Sidoarjo. Indonesian Journal of Islamic Studies, 9, 10-21070.

Rita, Y., & Handrianto, C. (2021). Innovation of digital learning in package c program in facing the new normal education. KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 9(1), 20-29.

Saputra, E., Handrianto, C., Pernantah, P. S., Ismaniar, I., & Shidiq, G. A. (2021). An evaluation of the course experience questionnaire in a malaysian context for quality improvement in teaching and learning. Journal of Research, Policy & Practice of Teachers and Teacher Education, 11(1), 1-12.

Setyawan, C. E., & Anwar, K. (2020). Peran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam Sebagai Urgensitas Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 11-19.

Sholihah, E., Supardi, A., & Hilmi, I. (2022). Teknologi Media Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 3(1), 33-42.

Sholihatin, L. (2020). Pengembangan media pembelajaran bahasa arab berbasis aplikasi plotagon pada siswa ma nu petung panceng gresik. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 6(6), 320-326.

Sukarya, D., Kamil, A. B., & Utami, P. P. (2022). The students’ experiences in implementing Duolingo-assisted listening learning. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 3941-3946.

Sya'roni, A. (2020). Metode Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Menengah Pertama. Rayah Al-Islam, 4(02), 274-287.

Syamsuddin, N. (2022). Pengembangan Teknologi Audio Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Konsepsi, 10(4), 414-420.

Tiara, A. D., Rahman, M. A., & Handrianto, C. (2021). The studentsperception about use of duolingo application for improving english vocabulary. International Journal of Education, Information Technology, and Others, 4(4), 690-701.

Timotius, K. H. (2017). Pengantar metodologi penelitian: pendekatan manajemen pengetahuan untuk perkembangan pengetahuan. Penerbit Andi.

Zarzycka-Piskorz, E. (2016). Kahoot it or not? Can games be motivating in learning grammar?. Teaching English with Technology, 16(3), 17-36.

Published
2024-07-11
How to Cite
Sarah, S., Rizqia, A., Lisna, L., & Ali, M. (2024). Technology Integration in Arabic Language Skills Development in the Digital Era. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 6(2), 74-81. https://doi.org/10.62097/alfusha.v6i2.1735
Section
Articles