Penggunaan Metode Fitrah Berbasis Multimedia dalam Pembelajaran Bahasa Arab

  • Ii Rahmanudin UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Burhan Lukman Syah
Keywords: Fitrah method, multimedia, Arabic learning

Abstract

The Arabic learning method continues to develop until it gives rise to the Fitrah method which has been applied at SMA Al-Azhar 24 Islamic Boarding School Bandung. This study conducted to analyze the Fitrah method at the institution which was applied to class X. This study used descriptive qualitative method with a phenomenological approach to describe and analyze every phenomenon that occurs in learning Arabic. The results of this study indicated that the application of the Fitrah method at Al-Azhar 24 Islamic Boarding School made learning Arabic more active and communicative. There was an increase of 29% from the previous one who did not use the Fitrah method with their multimedia devices. This method in addition having its own characteristics, there are also similarities with previously popular methods.

References

Amalia, I. A. (2016). Power point sebagai alternatif media pembelajaran masa kini. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 3(2).

Besse Wahida, M. P. I. (2017). Problematika pembelajaran bahasa Arab (studi kasus terhadap problematika metodologis pembelajaran bahasa Arab di IAIN Pontianak). Jurnal al-astar STAI Mempawah, 7(1).

Hudri, M., Sopian, A., & Nursyamsiyah, N. (2021). Implementasi Model Lagu Dalam Peningkatan Pemahaman Materi Bahasa Arab. Al-Waraqoh, 2(2), 14–36. https://jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/alwaraqah/article/view/2561

Jabir, M., & Wahyu, W. (2020). Efektivitas Metode Sorogan Terhadap Pembelajaran Nahwu di Pondok Pesantren Raudhatul Mustofah Lilkhairat. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 13-24.

Khasanah, N. (2018). Desain Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Pendekatan Potensi/Fitrah. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 159-180.

Marlina, L. (2016). Efektifitas Metode Langsung Dalam Pengajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. Al-Tsaqafa: Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 13(2), 211–226.

Mohammed, M. R. Bin. (2018). Mustawiyāt Kafāāt al-Lugoh al-‘Arobiyyah Bi Manhaji al-Fițrah fī madrasti Irsyād Zuhri al-Islāmiyah wal istifādatu minhā Liwaș’i al-Ma’āyir al-Maudi Li Jam’i al-Madārisi at-Tābi’ati lahā [UIN Malang]. http://etheses.uin-malang.ac.id/14607/

Muradi, A. (2014). Pendekatan komunikatif dalam pembelajaran bahasa arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(1), 29-48.

Mustofa, B., & Hamid, M. A. (2016). Metode dan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. UIN Maliki Press.

Nurhidayati, N., Asrori, I., Ahsanuddin, M., & Dariyadi, M. W. (2019). Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Dan Pemanfaatan Aplikasi Android Untuk Guru Bahasa Arab. Jurnal Karinov, 2(3), 181-184.

Oensyar, H. M., & Hifni, H. A. (2015). Pengantar metodologi pembelajaran bahasa arab. IAIN ANTASARI PRESS.

Rachmawati, R. A., & Husin, H. (2022). Penerapan Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab di Panti Asuhan Nurul Jannah. Berajah Journal, 2(2), 223-230.

Setiawan, B., & Hasan, H. (2020). Efektivitas Penggunaan Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Bahasa Arab Siswa. Proceeding NATHLA: al-Nadwah al-'Alamiyyah fi Ta'lim al-Lughah al-'Arabiyyah, 1(1), 35-44.

Turaeni, E. (2019). Desains Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab: Pendekatan Potensi Fitrah. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 8(2).

Wahyuddin, W., & Nurcahaya, N. (2019). Efektivitas pembelajaran matematika melalui pembelajaran aktif tipe everyone is a teacher here (ETH) pada siswa kelas X SMA Negeri 8 Takalar. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 72-105.

Published
2022-06-29
How to Cite
Rahmanudin, I., & Syah, B. (2022). Penggunaan Metode Fitrah Berbasis Multimedia dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 4(2), 76-83. https://doi.org/10.62097/alfusha.v4i2.846
Section
Articles