Ta'līm al-Qawāʿid al-Naḥwiyyah bi Istikhdām Naẓariyyat al-Taʿallum al-Maʿrifiyyah fī Sunan Drajat Lamongan
Abstract
The implementation of Nahwu's qawaid learning through David Ausubel's cognitive theory at MA Muallimin Muallimat Sunan Drajat Lamongan considering both supporting and inhibiting factors. This article aims to understand how Nahwu's qawaid learning is implemented using David Ausubel's cognitive theory at MA Muallimin Muallimat Sunan Drajat Lamongan and the factors influencing its implementation. Using a qualitative case study method, data was collected from madrasa heads, Nahwu and Study Text teachers, students, and related documents. Data collection techniques included interviews, observations, and documentation. Data analysis used Miles and Huberman's techniques and triangulation for validity. The research found that Nahwu qawaid learning aligns with Ausubel's cognitive theory principles, including advance organizer, progressive differentiation, superordinate learning, and integrative reconciliation. Supporting factors include Study Text subjects for direct practice, skilled teachers, and the use of the Turats book. Inhibiting factors are varying student abilities and focus challenges due to numerous subjects and activities.
References
Abdurakhman, O., & Rusli, R. K. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2 (1), 1–28.
Agra, G., Formiga, N. S., Oliveira, P. S. de, Costa, M. M. L., Fernandes, M. das G. M., & Nóbrega, M. M. L. da. (2019). Analysis of the concept of Meaningful Learning in light of the Ausubel’s Theory. Revista Brasileira de Enfermagem, 72, 248–255.
Darmayanti, N., Manurung, K. S. B., Hasibuan, H., Puspita, S., Ginting, M. F. S., & Harahap, M. A. (2023). Pelaksanaan Teori Belajar Bermakna David Ausubel dalam Pembelajaran Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 3388–3395.
Dienes, Z. P., Heille, V., Geometri, P., & Sulianto, J. (n.d.). Teori Belajar Kognitif David Ausubel” Belajar Bermakna”.
Evelin, S., & Hartini, N. (2010). Teori Belajar Dan Pembelajaran (Bogor: Ghalia Indonesia.
Ghalayini, M. (1993). Jāmiʿ ad-Durūs al-ʿArabiyyah. Ṣaydā: Bayrūt.
Hamid, M. A. (2008). Pembelajaran bahasa Arab: Pendekatan, metode, strategi, materi, dan media. UIN-Maliki Press.
Hidayatullah, S. (2017). Cakrawala linguistik arab (edisi revisi). Gramedia Widiasarana Indonesia.
Karwono, H. M., & Mularsih, H. (2017). Belajar dan pembelajaran serta pemanfaatan sumber belajar. Depok: Raja Grafindo Persada.
Muamanah, H. (2020). Pelaksanaan Teori Belajar Bermakna David Ausubel Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 161–180.
Muna, W. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Teras.
Mustofa, A., & Thobroni, M. (2011). Belajar dan Pembelajaran: Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelajaran dalam Pembangunan Nasional. Jogjakarta: Ar Ruzz Media.
Muyassarah, M. I. (2015). Teori Tentang Belajar Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1(1).
Najib, D. A., & Elhefni, E. (2016). Pengaruh penerapan pembelajaran bermakna (meaningfull learning) pada pembelajaran tematik IPS terpadu terhadap hasil belajar siswa kelas III di MI Ahliyah IV Palembang. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 2(1), 19–28.
Pahliwandari, R. (2016). Penerapan teori pembelajaran kognitif dalam pembelajaran pendidikan jasmani dan kesehatan. Jurnal Pendidikan Olah Raga, 5(2), 154–164.
Rahardjo, M. (2017). Studi kasus dalam penelitian kualitatif: konsep dan prosedurnya.
Rahmah, N. (2013). Belajar bermakna ausubel. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(1), 43–48.
Rahmah, N. (2018). Belajar Bermakna Ausubel. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(1), 43–48. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i1.54
Sa’adah, N. (2019). Problematika pembelajaran nahwu bagi tingkat pemula menggunakan Arab pegon. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 15–32.
Sharaf ad-Dīn. (2008). Taqrīrāt Naẓm ad-Durrah al-Bahīyah al-Mashhūrah bi al-ʿAmrīṭī. al-Qadīrī: Maḥfūẓah Jamīʿ al-Ḥuqūq
Tarmidzi, T. (2019). Belajar Bermakna (Meaningful Learning) Ausubel Menggunakan Model Pembelajaran Dan Evaluasi Peta Konsep (Concept Mapping) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar Pada Mata Kuliah Konsep Dasar Ipa. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 1(2), 131. https://doi.org/10.33603/.v1i2.2504
Vallori, A. B. (2014). Meaningful learning in practice. Journal of Education and Human Development, 3(4), 199–209.
Copyright (c) 2024 Hilyah Syarifah, Danial Hilmi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.