Effective Strategies for Teaching Arabic with the Book Madarij Al-Durus Al-Arabiyah at Madrasah Assunniyyah Kencong Jember

  • Ahmad Mizan Rosyadi Abdul Jalil Mannan Universitas Al-Falah As-Sunniyah, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Zainuri . Universitas Al-Falah As-Sunniyah, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Siti Rofiqotul Azizah Universitas Al-Falah As-Sunniyah, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: kitab Madarij Al Durus Al Arabiyah, Kualitas Belajar

Abstract

In learning Arabic, maximum learning quality occupies a very urgent position in order to master Arabic and its learning components, which begin with basic knowledge of Arabic, especially for beginner classes. This research aims to describe the effectiveness of strategies using the book Madarij Al Durus Al Arabiyah to improve the quality of learning. This research uses a qualitative approach by collecting data through observation, interviews and documentation. The research results show that improving the quality of learning by using the book Madarij Al Durus Al Arabiyah can result in a good and appropriate duration of Arabic learning time, students are increasingly able to understand basic knowledge in Arabic and create active and conducive classes thereby increasing students' comfort in learning. . This strategy can be used as supporting material for teaching and learning Arabic to improve the quality of learning.

References

Andriana, K. (2015). Urgensi perencanaan pembelajaran bahasa Arab dalam pendidikan di sekolah . Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1(1).

Arianti, A. (2019). Urgensi lingkungan belajar yang kondusif dalam mendorong siswa belajar aktif. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(1), 41-62

Arifin, M. A., & Sukandar, S. (2021). Pentingnya bahasa Arab Bagi Umat Islam di Pedesaan . Al’Adalah , 24(1), 11-17

Fahrudin, F. (2023) تحليل محتوى كتاب" مدارج الدروس العربية للشيخ محمد علوي رحمه الله في ضوء تصنيف بلوم ". Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Mali Ibrahim)

Khaironi, K. A. S. (2021). Metode Mustaqilli 3. Mustaqilli Arabic Center.

KH. Muhammad B. A., Madarij Ad-Durus Al-Arobiyyah, (Malang: CV Rahmatika, 2016).

Makruf, I. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aktivitas di Madrasah Ibtidaiyah. Journal Pendidikan Bahasa Arab 6(1) , 39-58

Muhtadi, A. (2015). Menciptakan Iklim Kelas ( Classroom Cumate) Yang Kondusif Dan Berkualitas Dalam Proses Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 1(2)

Mustafa, M. (2021). Dinamika Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 56-71

Ni’mah, M. (2016). Memahaami Konsep Dasar Teori Bahasa Dan Pembelajaran Bahasa. At-Ta’lim: Jurnal Pendidikan, 2(2), 63-77

Prijowuntato, S. W. (2020). Evaluasi pembelajaran. Sanata Dharma University Press

Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. A. (2011). Memahami konsep dasar pembelajaran bahasa Arab

Rouf, M. (2018). Penggunaan Madarij Al- Durus Al- Arabiyah Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Sisiwa Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Diniyyah Miftahul Ulum Sukodani Ngabar Kraton Pasuruan (Doctpral dissertation, Universitas Yudharta).

Suib, M. (2022). Esensi dan sebab kesulitan berbahasa Arab serta penanganannya dalam dunia pendidkan. JURNAL TA’LIMUNA, 1(1), 84-91

Taubah, M.,, & Dhaifi, I. (2020). Reseptif dan Produktif dalam Bahasa Arab. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 33-36

Published
2025-01-14
How to Cite
Mannan, A., ., Z., & Azizah, S. (2025). Effective Strategies for Teaching Arabic with the Book Madarij Al-Durus Al-Arabiyah at Madrasah Assunniyyah Kencong Jember. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 7(1), 38-45. https://doi.org/10.62097/alfusha.v7i1.2116
Section
Articles