The Importance of Building Religious Tolerance In Indonesia Through Multicultural Education From An Islamic Perspective

  • Anggi Ariska Putri UIN Raden Mas Said Surakarta
  • Abid Nurhuda Universitas Nahdlatul Ulama Surakarta
  • Anas Assajad Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Dewi Sinta Universitas Pendidikan Indonesia Bandung
Keywords: Religious Tolerance, Multicultural Education, Islam

Abstract

Indonesia is a diverse archipelagic country where it holds uniqueness in every corner. Uniting diversity is not an easy thing even though the majority of the community is Muslim but religious conflicts still often occur due to a lack of tolerance towards other people. So the purpose of this study is to describe the Importance of Building Religious Tolerance in Indonesia Through Multicultural Education in an Islamic Perspective. The method used is qualitative with a literature study approach, then the data are collected both primary and secondary by careful observation techniques, then analyzed, and finally concluded descriptively. The results of the study show that the Importance of Building Religious Tolerance in Indonesia Through Multicultural Education from an Islamic Perspective is to be able to build an inclusive religious and diversity paradigm, followed by respecting the diversity of cultures, languages, ethnicities, races, and religions. And the last is to build a gender-sensitive attitude. These three things in Islam are under the principles of maqosidu sharia, one of which is closely related to ad-din/religion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah, M., & Wahab, W. (1999). Demokrasi di persimpangan makna : respons intelektual muslim Indonesia terhadap konsep demokrasi (1996-1993). Yogyakarta : Tiara Wacana.

Akhmadi, A. (2019). Moderasi beragama dalam keragaman Indonesia. Inovasi-Jurnal Diklat Keagamaan, 13(2), 45-55.

Al-Mahalliy, I. J., & As-Suyuthi, I. J. (1990). Terjemah Tafsir Jalalain Berikut Ababun Nuzul. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Ansari, & Arifin, R. M. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Sebagai Konsep Pembangunan Karakter dalam Keluarga di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan dan Hukum Islam, 18(2), 335-349.

Dewantara, A. W. (2019). Radikalisme Agama Dalam Konteks Indonesia Yang Agamis Dan Berpancasila. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 19(1), 1-14.

Fahham, A. M. (2018). Dinamika Hubungan Antarumat Beragama: Pola Hubungan Muslim dan Hindu di Bali. Jurnal Aspirasi, 9(1), 65-84.

Fatmawati, F. (2011). Perlindungan Hak Atas Kebebasan Beragama dan Beribadah dalam Negara Hukum Indonesia. Jurnal Konstitusi, 8(4), 489-520.

Freire, P. (2002). Paulo Freire, Politik Pendidikan: Kebudayaan, kekuasaan dan Pembebasan, Terj. Agung. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hafidzi, A. (2019). Konsep toleransi dan kematangan Agama dalam konflik beragama di masyarakat Indonesia. Potret Pemikiran, 23(2), 51-61.

Harahap, S. (2018). Konflik etnis dan agama di indonesia. Jurnal Ilmiah Sosiologi Agama (JISA), 1(2), 1-19.

Hasan, M. T. (2005). Islam dalam Perspektif Sosio Kultural. Jakarta: Lantabora Press.

Hefni, W. (2020). Moderasi beragama dalam ruang digital: Studi pengarusutamaan moderasi beragama di perguruan tinggi keagamaan Islam negeri. Jurnal Bimas Islam, 13(1), 1-22.

I. H., & dkk. (2009). Berpihak dan Bertindak Intoleran. Jakarta: Publikasi Setara Institute.

Iftitah, S. L., & Anawaty, M. F. (2020). Peran orang tua dalam mendampingi anak di rumah selama pandemi Covid-19. JCE (Journal of Childhood Education), 4(2), 71-81.

Kamal, M. (2013). Pendidikan multikultural bagi masyarakat Indonesia yang majemuk. Al-Ta Lim Journal, 20(3), 451-458.

Khalaf, A. a.-W. (1978). Ilm Ushul al-Fiqh. Kuwait: Dar al-Qalam.

Khalikin, A., & Fathuri. (2016). Toleransi Beragama di Daerah Rawan Konflik, Edisi Pertama. Jakarta: Puslitbang Kehidupan Keagamaan.

Mahfud, C. (2006). Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mulkham, A. M. (2003). Strategi Sufistik Semar. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

Munadlir, A. (2016). Strategi sekolah dalam pendidikan multikultural. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(2), 114-130.

Nanggala, A. (2020). Pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan multikultural. Jurnal Soshum Insentif, 3(2), 197-210.

Nizar, S. (2005). Sejarah dan Pergolakan Pemikiran Pendidikan Islam: Potret Timur Tengah Era Awal dan Indonesia. Ciputat: PT Ciputat Press Group.

Nurhuda, A. (2022). Nilai pendidikan karakter dalam film layangan putus 1a produksi md entertainment. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 13(1), 33-40.

Nurhuda, A. (2023). PROPHETIC MISSION AND ISLAMIC EDUCATION IN SURAH SABA': 28 AND AL-ANBIYA': 107. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan dan Penelitian, 4(1), 108-116.

Nurhuda, A. (2023). Sufism Values in Pancasila as the Nation's Ideology. Athena: Journal of Social, Culture and Society, 1(3), 102-107.

Nurhuda, A., & Aini, N. (2021). Bergandengan di Tengah Keberagaman (Moderasi Beragama di Indonesia). Jurnal Sudut Pandang, 2(9), 24-27.

Putri, Y., & Nurhuda, A. (2023). IBN SINA'S THOUGHTS RELATED TO ISLAMIC EDUCATION. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan dan Penelitian, 4(1), 140-147.

Quthb, S. (2020). Tafsir Fi Zhilalil Qur‟an, Jilid I. Jakarta: Gema Insani.

Rijaal , M. K. (2021). Fenomena Intoleransi Antar Umat Beragama Serta Peran Sosial Media Akun Instagram Jaringan Gusdurian Indonesia Dalam Menyampaikan Pesan Toleransi. Syiar: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 1(2), 101-114.

Santiko, H. (2015). Toleransi Beragama dan Karakter Bangsa: Perspektif Arkeologi. Jurnal Sejarah dan Budaya, 7(1), 1-8.

Suciartini, N. A. (2017). Urgensi pendidikan toleransi dalam wajah pembelajaran sebagai upaya meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 12-22.

Thaha, I. (2004). Demokrasi Religius. Jakarta: Teraju.

Tilaar, H. (2009). Kekuasaan dan Pendidikan . Jakarta: Rineka Cipta.

Truna, D. (2010). Pendidikan Agama Islam Berwawasan Multikulturalisme. Jakarta: Kementrian Agama.

Utami, K. N. (2018). Kebebasan Beragama Dalam Perspektif Al-Qur’an. Kalimah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, 16(1), 23-34.

Wiyanto, S. H. (2019). Peran Pendidikan Agama Dan Pendidikan Multikultural Terhadap Terwujudnya Kerukunan Antar Umat Beragama (Studi Kasus: Di SMAK Penabur Cirebon Tahun Ajaran 2018-2019). OASIS: Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 3.

Zainuri, A. (2017). Keberagaman komunitas muslim dan Islam keindonesiaan. Medina-Te, 13(1), 1-8.

Published
2024-03-31
How to Cite
Putri, A., Nurhuda, A., Assajad, A., & Sinta, D. (2024). The Importance of Building Religious Tolerance In Indonesia Through Multicultural Education From An Islamic Perspective. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 15(1), 1-9. https://doi.org/10.62097/falasifa.v15i1.1480
Section
Articles